Zanjan University of Medical Sciences پست الكترونيك · درباره دانشگاه · اخبار دانشگاه · نقشه پايگاه · كتابخانه · English
شناسه کاربری رمز عبور ثبت نام در پایگاه | فراموشی رمز
بخش‌های اصلی
درباره ما::
فرآیند ترجمان دانش::
آیین نامه تدوین خبر::
راهنمای تکمیل فرم ترجمان دانش::
فرم ترجمان دانش::
پیام پژوهش::
طرح های خاتمه یافته ::
تماس با ما::
اخبار::
::
پایگاه نتایج پژوهشهای سلامت کشور

AWT IMAGE
       News.research.ac.ir

پایگاه نتایج پژوهش  سلامت زنجان
 News.research.ac.ir/zums

..

AWT IMAGE

جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: پیام ::
 | تاریخ ارسال: 1399/4/2 | 
عنوان طرح:
بررسی تأثیر مت آمفتامین بر روی هیپوکمپ موش‌های صحرایی نر بالغ: مطالعات رفتاری و مطالعه‌ی هیستولوژیک
نام مجری/محقق:
سکینه علیزاده
همکاران پژوهشی:
دکتر محمدجواد فریدونی سروستانی
دانشکده:
پزشکی
تاریخ اتمام طرح:
۹۹/۰۲/۰۳
نوع مخاطب طرح:
متخصصین سلامت 
سیاستگذاران درمانی

 
پیام پژوهشی :
مصرف حاد و مزمن مواد می‌تواند سبب تغییراتی در بیان پروفایل ژنی شود پس می‌تواند به عنوان روش جدیدی در پژوهش پایه‌های بیولوژیکی سوء مصرف مواد مطرح شود و نیز به مشخص ساختن بیومارکرهای احتمالی جهت تشخیص بالینی و ارزیابی درمان سوء مصرف مواد کمک نماید. بنابراین هدف از مطالعه ی حاضر بررسی تاثیر مت آمفتامین روی حافظه فضایی، حافظه طولانی مدت، بیان GFAP ، حجم هیپوکمپ و مورفولوژی دندریت ها در ناحیه هیپو کمپ می باشد. 
نتایج مطالعه ما نشان داد که تجویز مت آمفتامین به حیوانات سبب کاهش میزان حافظه و یادگیری در سطح رفتاری و نیز در سطح فعالیت الکتریکی مسیرهای دخیل در یادگیری در هیپوکمپ می‌شود. این مطالعه همچنین توانست نقش کنترل اپی ژنتیک در اعتیاد را نشان دهد و مسیرها و سیگنالینگ های ژنی دخیل در روند اعتیاد به مت آمفتامین را آشکار نماید.
 همچنین توانست نقش کنترل اپی ژنتیک در اعتیاد را نشان دهد و مسیرها و سیگنالینگ های ژنی دخیل در روند اعتیاد به مت آمفتامین را آشکار نماید. استفاده از مت آمفتامین می‌تواند اثرات تخریبی و زیانباری بر روی مغز و به وِیژه بر روی نواحی درگیر در یادگیری و حافظه به جای بگذارد. هر چند که نیاز به مطالعات بیشتر در این زمینه است تا بتوان به شکل دقیق‌تری، اثرات و مکانیسم‌های مربوط به مت آمفتامین بر روی سیستم عصبی مرکزی را شناسایی نمود.
دفعات مشاهده: 37 بار   |   دفعات چاپ: 4 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر